Wiadukt drogowy w Łowiczu. Pojedziemy nim najwcześniej pod koniec 2021 roku [ZDJĘCIA]

Rafał Klepczarek
Rafał Klepczarek
Na zdjęciach przedstawiamy stan zaawansowania prac związanych z budową wiaduktu drogowego w Łowiczu Rafał Klepczarek
Wiadukt drogowy w Łowiczu nie powstanie zgodnie z pierwotnym planem w tym roku. Najwcześniej pojedziemy nim pod koniec 2021. Na zdjęciach przestawiamy stan zaawansowania prac.

PKP Polskie Linie Kolejowe 18 kwietnia 2017 roku podpisały ostatni kontrakt na modernizację odcinka linii E20 między Sochaczewem a Swarzędzem.

Przedstawiciele PKP PLK zawarli w łowickim ratuszu umowę ze stołeczną spółką Trakcja PRKiL. Za 428 milionów złotych netto do końca października 2020 roku miała ona zmodernizować nie tylko ponad 50 kilometrów torowiska, ale także wybudować oczekiwany przez zmotoryzowanych łowiczan wiadukt drogowy.

Będzie to 400-metrowa konstrukcja składająca się z dwupasmowej jezdni. Po jej lewej stronie, jadąc od strony centrum Łowicza, znajdzie się chodnik dla pieszych, a po prawej ścieżka rowerowa. Koszt budowy szacowany jest na ponad 23 mln zł, z których 25 proc. wyłoży ratusz.

Rozebraną kładkę dla pieszych przy dworcu PKP Łowicz Główny zastąpią natomiast podziemne przejścia pod peronami. Te ostatnie zostały podwyższone oraz są wzbogacane między innymi o nowe wiaty, ławki i system wizualnej informacji dla podróżnych.

Kolejowa inwestycja poprawi także komfort pasażerów korzystających m. in. z przystanku w Mysłakowie w gminie Nieborów.

Przedstawiciele wykonawcy wystąpili do PKP PLK o wydłużenie terminu zakończenia inwestycji. W trakcie realizacji robót napotkano na szereg przeszkód, które bezpośrednio wpłynęły na opóźnienie postępu prac. Więcej na ten temat tutaj.

Odpowiedź PKP PLK na nasze pytania związane z opóźnieniem prac:

Na stacji w Łowiczu oddany do eksploatacji został peron nr 1 oraz cztery tory stacyjne. Postępuje przebudowa peronu nr 2. Ustawiono ścianki peronowe tzw. elki, układane są płyty chodnikowe. Kontynuowane są prace przy budowie przejścia podziemnego. Powstała już konstrukcja tunelu od dworca do peronu nr 1. Toczą się prace na nowym moście kolejowym na rzece Pisia-Zwierzyniec. Stary obiekt zastąpiła nowa przeprawa, na której prowadzone są prace torowe przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu pociągów. Postępują prace budowlane na wiadukcie drogowym na ul. 3 Maja. Trwają prace wykończeniowe w budynku Lokalnego Centrum Sterowania w Łowiczu.

Zakres inwestycji jest bardzo szeroki. Prace za ponad 2 mld zł między Żychlinem a Sochaczewem wchodzące w zakres LCS Łowicz obejmują poza stacją Łowicz Główny również stacje Żychlin, Jackowice, Bednary. Podróżni już korzystają z efektów dotychczasowych prac. Wsiadają z wygodniejszych, przebudowanych peronów w Podstolicach, Koninie, Kole, Kutnie, Mysłakowie i Zosinowie. Pociągi jeżdżą już po dwóch nowych torach na odcinkach Jackowice ‒ Żychlin i Bednary ‒ Łowicz.

Zakończenie prac planowane jest do października 2021 r. Na termin planowanego zakończenia inwestycji wpłynęła m.in. konieczność usunięcia nieprzewidzianych kolizji i związany z tym większy zakres prac. PLK pozostają w bieżącym kontakcie z wykonawcą w celu optymalizacji prac.

Modernizacja trasy zwiększy przepustowość, umożliwiając dogodne łączenie ruchu pasażerskiego i towarowego na linii, będącej ważną częścią korytarza TEN–T Morze Północne ‒ Bałtyk. Nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym pozwoli na sprawny przejazd pociągów ze wschodu na zachód kraju, a modernizacja przejazdów kolejowo–drogowych znacząco poprawi poziom bezpieczeństwa.

Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Warszawie.

Rząd obiecuje szybkie szczepionki na COVID-19

Wideo