Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W 2010 r. pogorszyła się jakość benzyny na stacjach

Redakcja
Polskapresse
W 2010 r. pogorszyła się jakość paliw na stacjach benzynowych - ustaliła Inspekcja Handlowa. Norm nie spełniało 3,46 proc. przebadanych próbek. Poprawiły się wyniki jakości oleju napędowego, pogorszyła się za to jakość tankowanej benzyny i autogazu.

Od 2007 r. Inspekcja Handlowa kontroluje niemal wszystkie rodzaje paliw dostępne na rynku: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy. Jakość paliw może być kontrolowana na każdym etapie dystrybucji - od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stacje paliwowe.

Zobacz listę skontrolowanych stacji benzynowych
Zobacz listę skontrolowanych stacji LPG

- Jak pokazuje raport, z losowych kontroli przeprowadzonych w 2010 roku, nieznacznie pogorszyła się jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych - 3,46 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm - poinformowała rzeczniczka. Rok wcześniej było to 3,08 proc.

Wymaganiom nie odpowiadało 3,49 proc. przebadanych próbek oleju napędowego, co oznacza poprawę w stosunku do 2009 r. - wtedy było to 3,75 proc. - W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowano za niską temperaturę zapłonu oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki - wahał się on od 13,7 mg/kg do 535 mg/kg przy normie 10 mg/kg. Norma dla temperatury zapłonu wynosi 55 st. C - tymczasem na niektórych stacjach wynosiła mniej niż 40 st. C. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Duża ilość siarki natomiast przyczynia się do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów - poinformowała rzeczniczka.

Pogorszyła się również jakość wlewanej do baków benzyny - 3,44 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm. Rok wcześniej było to 2,58 proc. "W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano nieprawidłową prężność par - prowadzi do kłopotów z uruchomieniem silnika, a nawet jego unieruchomienia w efekcie tworzenia się korków parowych. Zastrzeżenia wzbudziło także niedotrzymanie wymagań MON - motorowej liczby oktanowej, co może powodować nierównomierne spalanie paliwa" - poinformowała Cieloch.

Inspekcja wykazała także nieprawidłowości w przypadku 3,72 proc. sprawdzonych w 2010 r. stacji gazu LPG - wobec 0,78 proc. rok wcześniej. Największe odstępstwa od norm jakościowych stwierdzono w województwach łódzkim - 13,79 proc. skontrolowanych stacji, opolskim - 10,53 proc., podlaskim - 11,76 proc., wielkopolskim - 7,69 proc. i małopolskim - 6,25 proc. Najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badania działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.

Jak informuje UOKiK, w wyniku przeprowadzonych kontroli w 2010 r. IH skierowała do prokuratur 57 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotychczas wszczęto postępowania w 38 przypadkach. Do sądów skierowano dwa akty oskarżenia, 23 sprawy umorzono m.in. z powodu braku znamion przestępstwa, nie wykrycia sprawcy i znikomej szkodliwości czynu, a siedem jest w toku.

- Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości - grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od trzech miesięcy do pięciu lat - poinformowała rzeczniczka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pila.naszemiasto.pl Nasze Miasto