Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Transatlantyk Festival w Łodzi przyznał nagrody ósmej edycji [ZDJĘCIA, LAUREACI]

Dariusz Pawłowski
Transatlantyk Festival w Łodzi przyznał nagrody ósmej edycji
Transatlantyk Festival w Łodzi przyznał nagrody ósmej edycji Grzegorz Gałasiński
Janina Ochojska laureatką Transatlantyk Glocal Hero Award, Diane Warren z nagrodą Golden Ark Independent Spirit Award, Joanna Kulig odebrała Golden Ark For Best Actress, Sally Potter uhonorowana nagrodą FIPRESCI 93, a film “Młodość Astrid” głosami festiwalowej publiczności zdobył Transatlantyk Distribution Award.

Janina Ochojska laureatką Transatlantyk Glocal Hero Award, Diane Warren z nagrodą Golden Ark Independent Spirit Award, Joanna Kulig odebrała Golden Ark For Best Actress, Sally Potter uhonorowana nagrodą FIPRESCI 93, a film “Młodość Astrid” głosami festiwalowej publiczności zdobył Transatlantyk Distribution Award.

Transatlantyk Festival w Łodzi przyznał nagrody ósmej edycji.

W dniu 20 lipca podczas uroczystej gali zamykającej 8. edycję Transatlantyk Festival 2018 wręczone zostały nagrody w sekcji konkursowej Nowe Kino, w Konkursie Polskich Filmów Krótkometrażowych oraz w sekcji konkursowej poświęconej wirtualnej rzeczywistości. Swoją nagrodę przyznało też Jury Młodych Krytyków. Poznaliśmy laureatów i wyróżnionych jedynego na świecie międzynarodowego konkursu symultanicznej kompozycji do obrazu, czyli Transatlantyk Instant Composition Contest.

Statuetkami Złotej Arki (Golden Ark) uhonorowane zostały wybitne osobowości świata filmu i muzyki. Transatlantyk Best Polish Young Composer 2018 odebrał Radzimir Jimek Dębski, a nagroda za najlepszą muzykę 2018 - Golden Ark for the Best Music of the Year 2018 trafiła do kompozytora muzyki do filmu “Czas mroku” - Dario Marianelliego.

Czytaj też: 8. edycja łódzkiego Transatlantyk Festival pod hasłem "Niepodległość dziś/Independence now"

Podczas Gali Zamknięcia Transatlantyk Festival Janina Ochojska odebrała nagrodę Transatlantyk Glocal Hero Award, przyznawaną wyjątkowym ludziom, których lokalne i globalne działania kształtują oblicze współczesnego świata. Prezes Polskiej Akcji Humanitarnej jest szóstą w historii festiwalu laureatką tego wyjątkowego wyróżnienia. Dotychczas festiwal uhonorował nagrodą Transatlantyk Glocal Hero Award artystkę Yoko Ono, amerykańskiego aktora Edwarda Nortona, małżeństwo Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich, duńskiego naukowca Bjørna Lomborga oraz teoretyczkę i krytyczkę kultury prof. Gayatri Chakravorty Spivak.

Przyznając tytuł Transatlantyk Glocal Hero szukamy wybitnych umysłów, które wbrew wszystkiemu rozpoczynają w pojedynkę batalię ważną dla nas wszystkich, a efekty ich lokalnych, początkowo jednostkowych działań, zaczynają być globalne, wpływając na kontekst życia wielu ludzi. Swoją postawą uczą, że każdy z nas ma moc i obowiązek starać się zmieniać otaczający świat na lepsze. Nagroda Transatlantyk Glocal Hero Award chce inspirować pokazując, że każdy z nas ma siłę rozpoczynania procesów, które mogą wykraczać znacznie poza nasze pierwotne wyobrażenia. Wyróżnieniem tym honorujemy współczesnych bohaterów, którzy przekraczają granice swojej profesji, a także stereotypów kulturowych, środowiskowych i wielu innych, wyznaczają kierunek i dają nadzieję na lepszy świat. - mówi o nagrodzie Jan A.P. Kaczmarek, twórca i dyrektor Transatlantyk Festival.

Transatlantyk Golden Ark for Best Actress - odebrała elektryzująca Joanna Kulig. To jedna z najzdolniejszych polskich aktorek wielokrotnie nagradzana na festiwalach filmowych i teatralnych. Jej talent doceniła również zagraniczna publiczność i krytycy. Grała m.in. w niemieckim filmie „Zagubiony czas” Anne Justice, w amerykańskiej mega produkcji fantasy „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” Tommy’ego Wirkoli i francusko- polskim thrillerze Pawła Pawlikowskiego „Kobieta z piątej dzielnicy”, w którym partnerowała Ethanowi Hawke. Jej rola w odważnej i poruszającej polsko-francuskiej produkcji „Sponsoring” Małgorzaty Szumowskiej, w której zagrała u boku Juliette Binoche, została nagrodzona m.in. na 37. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Nagrodą Polskiej Akademii Filmowej – Polskimi Orłami 2013. Zagrała w koreańskiej produkcji „Way back home” obok Do-yeon Jeon, laureatki Złotej Palmy z Cannes (2007). Wystąpiła w obsypanej nagrodami, oscarowej „Idzie” Pawła Pawlikowskiego, oraz w najnowszym obrazie reżysera - "Zimna Wojna", który został nagrodzony za najlepszą reżyserię na tegorocznym festiwalu w Cannes.

Nagrodą Transatlantyk Golden Ark Independent Spirit Award została uhonorowana Diane Warren. Diane Warren to jedna z najbardziej uznanych kompozytorek i autorek piosenek. Jej utwory zostały wykorzystane w ponad setce filmów, a dziewięć z nich nominowano do Nagrody Akademii Filmowej®. Pośród jej hitów można wymienić piosenkę „I Was Here” do płyty Beyoncé „4”, która znalazła się na szczycie listy przebojów Billboardu i dotarła do ponad miliarda odbiorców. Współpracowała również z Lady Gagą. Ich utwór „Till It Happens To You” docenionego przez krytyków filmu „Pole Walki” otrzymał nominację do Oscara oraz nagrodę Emmy. Kompozytorka i autorka tekstów była też pięciokrotnie nominowana do Złotych Globów i otrzymała nagrodę za niezwykłą balladę „You Have Not Seen the Last of Me” śpiewaną przez Cher w filmie „Burleska”. Diane była nominowana do nagrody Grammy 15 razy i otrzymała ją za utwór „Because You Loved Me”. W 2001 roku została uhonorowana przyznaniem członkostwem w Hall of Fame of Songwriters (Salon Twórców Piosenek). Inne przeboje nominowane do Oscara to popularny utwór „Nothing’s Gonna Stop Us Now” do filmu „Mannequin”, „Because You Loved Me” Céline Dion do filmu „Namiętności”, „Music Of My Heart” *NSYNC i Glorii Estefan do „Koncertu na 50 serc”, „I Don’t Want to Miss a Thing” Aerosmith do filmu „Armageddon” i „There You'll Be” Faith Hill ze ścieżki dźwiękowej do filmu „Pearl Harbor”.

Podczas Gali Zamknięcia przyznana została również nagroda Transatlantyk High Note 2018. Trafiła w ręce Annette Insdorf. Annette Insdorf to wybitna krytyk filmowa, profesor i

dziekan wydziału filmowego Columbia University. Jest moderatorem popularnej serii "Reel Pieces" 92Y, gdzie przeprowadziła wywiady z artystami z ponad 200 filmów. Autorka książek o kinie Wojciecha Jerzego Hasa i Krzysztofa Kieślowskiego. Po publikacji jej najnowszej książki "Cinematic Overtures: How to Read Opening Scenes", Insdorf wygrała nagrodę "Mel Novikoff Award" na festiwalu filmowym w San Francisco w 2018 roku. Zasiada w jury wielu międzynarodowych festiwali filmowych, w tym m.in. Berlinale, Locarno, Jerozolimie.

FILM

W konkursowej sekcji Nowe Kino zaprezentowano ponad 40 filmów prosto ze światowych festiwali: Cannes, Wenecji, Berlinie czy Sundance, które miały na Transatlantyku swoją polską premierę. Wszystkie te filmy walczyły o Nagrodę Dystrybucyjną festiwalu, a zwycięski film wyłoniła w głosowaniu festiwalowa publiczność. Nagrodą Transatlantyk Distribution Award w wysokości 40 000 zł został uhonorowany obraz “Młodość Astrid” (“Becoming Astrid”, reż. Pernille Fischer Christensen). Film opowiada o młodości pisarki Astrid Lindgren, w filmie pisarka cofa się pamięcią do lat młodości – wspomina jak za zgodą rodziców zaczęła pracować w lokalnej gazecie, a przy okazji uwikłała się w romans z wiele od niej starszym przełożonym. “Młodość Astrid” to jednak nie tylko biografia popularnej pisarki, to przede wszystkim opowieść o losie niezależnej kobiety, która chce żyć na własnych warunkach i mieć możliwość rozwijania swojego niebywałego talentu literackiego.

Po raz pierwszy podczas Transatlantyk Festival przyznana została Transatlantyk VR SpaceTime Award. Sekcja poświęcona doświadczeniom VR jest prezentowana na Transatlantyku kolejny raz, a w tym roku zyskała rangę konkursu.

Jury w składzie Pola Borkiewicz, Maciej Gryzełko, Miłosz Hermanowicz, Marcin Łunkiewicz i Jacek Nagłowski - przewodniczący, przyznało nagrodę Transatlantyk VR SpaceTime Award oraz nagrodę finansową w wysokości 10 000 zł dla Shehani Fernando za doświadczenie Limbo. W uzasadnieniu jury czytamy: “Autorka w sposób bezprecedensowy używa przestrzeni, ruchu, inscenizacji i obecności wykorzystując potencjał jaki dają one w wirtualnej rzeczywistości. Tworzy spójne, poruszające emocjonalnie i angażujące intelektualnie dzieło, które będzie punktem odniesienia dla innych twórców w najbliższych latach”.

Jury przyznało także dwa wyróżnienie: dla Ricardo Laganaro za doświadczenie “Step to the Line” za specjalne osiągnięcie poziomu oddziaływania emocjonalnego niespotykanego dotychczas w ramach doświadczeń filmowych wirtualnej rzeczywistości, oraz dla Jessie van Vreden i Anke Teunissen za doświadczenie “The Last Chair”, za odwagę i skuteczność w adaptowaniu szlachetnej i wymagającej formy obserwacyjnego filmu dokumentalnego do języka wirtualnej rzeczywistości.

Dzięki współpracy Transatlantyku z Festiwalem Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja podczas Transatlantyk Festival działało - po raz drugi - jury młodych krytyków. Nagrodę "Young Film Critics Award" wręczyło jury w składzie: Aniela Janowska, Karolina Przeklasa, Mateusz Demski, Dawid Dróżdż. Czwórka laureatów festiwalu Kamera Akcja wybierała najlepszy debiut w sekcji "Nowe kino". Jury przyznało nagrodę filmowi “Sofia” w reżyserii Meryem Benm'Barek-Aloïsi. W uzasadnieniu werdyktu można przeczytać: “Za nieoczywistą opowieść, będącą krytyką patriarchalnego reżimu i różnic klasowych panujących w świecie radykalnych islamskich paradygmatów. Przewrotny, intymny portret kobiet postawionych przed potrzebą dokonania wątpliwych moralnie wyborów na tle kłamstw i absurdów kolportowanych przez władzę i państwową sankcję. Film uniwersalny, ale nie uniwersalistyczny, który zza dramatów pojedynczych ludzi spogląda wnikliwie na całe islamskie społeczeństwo”.

Po raz trzeci odbył się Konkurs Polskich Krótkich Metraży. W tym roku do ścisłego finału konkursu polskich krótkich metraży zakwalifikowało się 31 tytułów. Organizatorzy nie uznają gatunkowych granic — w konkursie mogą wziąć udział zarówno filmy fabularne, jak i dokumenty, animacje czy obrazy eksperymentalne. Krótkometrażowe filmy oceni międzynarodowe jury w składzie: Dorota Kędzierzawska (reżyser i scenarzysta znana z takich filmów, jak „Pora umierać”, „Wrony” oraz „Nic”), Annette Insdorf (krytyczka filmowa, profesor wydziału filmowego Columbia University, autorka książek, m.in. o twórczości Krzysztofa Kieślowskiego i Wojciecha Jerzego Hasa) oraz Ariel Schweitzer (krytyk filmowy, redaktor „Cahiers du cinéma”).

Transatlantyk Golden Ark dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego i nagrodę w wysokości 10 000 zł zdobył film “Wolta” w reżyserii Moniki Koteckiej oraz Karoliny Poryzały. “Wolta” portretuje zmagania młodych dziewczyn przygotowujących się do zawodów jeździeckich, a jednocześnie jest subtelną i przenikliwą opowieścią o inicjacji młodych kobiet oraz o wspólnocie ludzi i zwierząt.

Drugie miejsce zdobył film w reżyserii Piotra Domalewskiego “60 kilo niczego”. “60 kilo niczego” to elektryzujący dramat społeczny oraz przypowieść zrealizowana w duchu Krzysztofa Zanussiego i Krzysztofa Kieślowskiego. Reżyser prześwietla tu skorumpowany system, który wymusza na jednostce podejście do piekielnie trudnego egzaminu z etyki.

Trzecie miejsce przyznano filmowi “III” w reżyserii Marty Pajek. To porywająca, ale i wytrącająca z równowagi animacja rysunkowa, która proponuje innowacyjne rozwiązania estetyczne. Jest to także przypowieść portretująca obie płcie w momentach chwały i upadku.

Jury zdecydowało przyznać się wyróżnienie innowacyjnej animacji “Kwadratura Koła” w reżyserii Karoliny Specht. Jest to zaklęty w obrazach wiersz o samotności w wielkim mieście, pełen bogatych graficznych metafor.

Muzyka

Na Gali Zamknięcia festiwalu kolejny raz wręczono nagrody dla najlepszych kompozytorów muzyki filmowej.

Podczas festiwalu odbył się międzynarodowy konkurs kompozytorski: Transatlantyk Instant Composition Contest™ (TICC). Jest to jedyny na świecie konkurs kompozycji natychmiastowej, wymagający od uczestników szybkości w podejmowaniu artystycznych decyzji i zdolności do improwizacji. Młodzi twórcy mają za zadanie obejrzeć wybrany dla nich fragment filmu, po czym na oczach jury i publiczności komponują do niego muzykę.

Laureatów konkursu ICC wyłoniło jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A. P. Kaczmarek (laureat Oscara za muzykę do filmu „Marzyciel”, twórca i dyrektor Transatlantyk Festival i pomysłodawca konkursu) , Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper, beatbokser i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (dziewięciokrotnie nominowana do Oscara kompozytorka i autorka tekstów).

  1. miejsce i tytuł Transatlantyk Instant Composer 2018 oraz nagrodę Transatlantyk Instant Composer First Prize w wysokości 15 000 zł otrzymała Dominika Czajkowska.
  2. miejsce i nagrodę Transatlantyk Instant Composer Second Prize w wysokości 7 500 zł otrzymał Kamil Zawiślak.
  3. miejsce i nagrodę Transatlantyk Instant Composer Third Prize w wysokości 5 000 zł otrzymał Adam Lemańczyk.

Jury zdecydowało się także przyznać dwa wyróżnienia - Transatlantyk Instant Composer Special Mention. Wyróżnienie za dojrzałe podejście muzyczne oraz mieszanie wielu gatunków muzycznych otrzymał Leonard Gołąb. Natomiast wyróżnienie za indywidualny styl interpretacji muzycznej powędrowała do Ginte Preisaite.

W tym roku konkurs muzyki filmowej rozszerzył swoją formułę - Transatlantyk Festival przyznał dwie nagrody wyjątkowym twórcom muzyki filmowej. Nagrodę Golden Ark for the

Best Music of the Year otrzymał Dario Marianelli za ścieżkę dźwiękową do filmu “Czas mroku”. Dario Marianelli jest wybitnym włoskim kompozytorem, laureatem Oscara i Złotego Globu za muzykę do filmu “Pokuta”. Statuetkę odebrała Maggie Rodford reprezentująca kompozytora.

Wspólną nagrodę festiwalu Transatlantyk i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS przyznawaną najlepszemu polskiemu młodemu kompozytorowi - Transatlantyk Best Polish Young Composer 2018 otrzymał Radzimir Jimek Dębski za muzykę do filmów “Sztuka Kochania” i “Atak Paniki”.

Podczas Transatlantyk Festival przyznano również prestiżową jubileuszową nagrodę FIPRESCI 93 Platinum Award. Jest ona przyznawana przez Międzynarodową Federację Krytyków Filmowych FIPRESCI. Sally Potter odebrała ją z rąk Rity di Santo, krytyczki z ramienia FIPRESCI. Nagroda ta celebruje ponad dziesięć dekad istnienia Federacji, podkreślając rolę i znaczenie krytyki filmowej. Powstała w 1925 roku FIPRESCI to obecnie najpoważniejsza i najbardziej prestiżowa organizacja zrzeszająca krytyków filmowych z całego świata. Nagroda jubileuszowa FIPRESCI 90+ jest wręczana tylko na dwóch festiwalach filmowych na świecie, a jednym z nich jest Transatlantyk Festival.

Transatlantyk Festival odbył się w dniach 8 - 20 lipca w Łodzi. Podczas ośmiu festiwalowych zaprezentowano ponad 200 filmów z 60 krajów świata, z których ponad 50 miało na Transatlantyku swoją polską premierę.

Zobacz też: Transatlantyk 2017 w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Transatlantyk Festival w Łodzi przyznał nagrody ósmej edycji [ZDJĘCIA, LAUREACI] - łódzkie Nasze Miasto

Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto