Trasa planowanej szybkiej kolei została wyznaczona w trzech wariantach - zielonym, pomarańczowym i niebieskim. Każdy z nich przecina gminę Bolimów i Nieborów i wchodzi w teren Bolimowskiego Parku Krajobrazowego.
- Najgłębiej w teren parku wchodzi niebieski wariant przebiegu kolei, ale dwa pozostałe również przewidują przecięcie jego obszaru - mówi Stanisław Pytliński, zastępca dyrektora Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego, zarządzający Bolimowskim Parkiem Krajobrazowym.
Taki przebieg szybkiej kolei zbulwersował mieszkańców gminy Bolimów i jej władze samorządowe, które zamierzają wyrazić swój sprzeciw. Zwłaszcza że pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego pod koniec stycznia ogłosił, że ruszą konsultacje społeczne w tej sprawie.
- Przyszła kolej będzie przechodzić przez pięć miejscowości z terenu gminy Bolimów, więc plan jej budowy jest dla nas nie do przyjęcia - podkreśla wójt gminy Stanisław Linart. - Już mamy autostradę A2, która dzieli gminę, a jak dojdzie kolej, gmina zostanie rozbita. Spowoduje to utrudnienia komunikacyjne, społeczne i gospodarcze.
Gmina zamierza wypracować oficjalne stanowisko, które wyrazi jej protest w sprawie budowy szybkiej kolei, która będzie biec z Warszawy, przez Centralny Port Komunikacyjny do Łodzi. Stanowisko to podejmie podczas nadzwyczajnej sesji rady gminy, która odbędzie się w najbliższy poniedziałek, 9 marca. Stanowisko to następnie zostanie przesłane do CPK.
- O możliwości wypowiedzenia się na ten temat poinformowaliśmy również wszystkich mieszkańców gminy i namawialiśmy ich, aby wsparli nas swoimi opiniami - informuje wójt Linart. - Poinstruowaliśmy również, jak to można zrobić.
Na stronie internetowej CPK można znaleźć formularz, który pozwala zgłosić swoje uwagi i wnieść propozycję zmian.
Z przebiegu szybkiej linii kolejowej nie jest zadowolony również Bolimowski Park Krajobrazowy.
- Gmina Bolimów i gmina Nieborów już w tej chwili są poszatkowane liniami komunikacyjnymi - mówi Stanisław Pytliński. - Każdy z trzech wariantów szybkiej kolei przecina tereny o wartościach historycznych, kulturowych i przyrodniczych. Mamy wiele zabytków jak unikatowa Arkadia, Zespół Krajobrazowy Nieborów, jest plan utworzenia parku kulturowego na polu bitwy pod Bolimowem z I wojny światowej, mamy na naszym terenie wiele unikatowych rezerwatów przyrody. Nietrudno sobie zatem wyobrazić, jakie szkody może poczynić taki przebieg kolei.
Bolimowski Park Krajobrazowy zamierza więc przedstawić dwie inne propozycje rozwiązań komunikacyjnych, związanych z budową CPK.
- Zgodnie z trendami, jakie funkcjonują w cywilizowanym świecie, nie buduje się nowych linii kolejowych, a raczej modernizuje istniejące - tłumaczy Stanisław Pytliński. - Zaproponujemy więc modernizację linii kolejowej Sochaczew-Łowicz, która biegnie w pobliżu CPK i można rozbudować ją i wzbogacić o rozjazdy. Jest to przecież możliwe wykonania.
Drugie rozwiązanie, jakie proponuje Bolimowski Park Krajobrazowy, to zbudować linię kolejową w korytarzu autostrady A2. Wówczas nie doszłoby do fragmentacji terenu. Szef parku zamierza swoje uwagi i propozycje sformułować na piśmie i przekazać do CPK.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?