Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samochody klasy premium. Te marki i modele najchętniej kupują Polacy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec października  2022 roku przypadło w udziale BMW.
Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec października 2022 roku przypadło w udziale BMW. BMW
W dziesiątym miesiącu roku auta z wyższej półki zanotowały w Polsce spadek liczby rejestracji w stosunku do poprzedniego miesiąca i wzrost w zestawieniu z październikiem roku ubiegłego. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, wynik skumulowany od początku roku był o kilkaset sztuk większy w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

W październiku 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 366 nowych samochodów osobowych klasy premium, o 10 proc. mniej niż we wrześniu br. i o 13,57 proc. więcej w zestawieniu z październikiem ub. roku, gdy wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 6 486 takich samochodów. Październikowy wynik bieżącego roku był też większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano w naszym kraju 7 195 samochodów z segmentu premium. W październiku 2022 roku udział aut z wyższej półki w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 23 proc. Łącznie od stycznia do października 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 76 598 nowych samochodów klasy premium, o 1,05 proc. (793 sztuki) więcej niż w takim samym okresie roku 2021.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w październiku 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 32 001 samochodów osobowych, o 2,37 proc. więcej niż rok wcześniej i o 10,66 proc. mniej niż we wrześniu 2022 r. Od stycznia do października 2022 roku zarejestrowano w Polsce 348 697 samochodów osobowych, o 7,89 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-29 868 szt.).

Samochody premium. Trzy marki w czołówce

Rejestracje aut z segmentu premium mają się więc nieco lepiej niż cały rynek nowych samochodów osobowych w Polsce. O ich mocniejszej pozycji (albo o relatywnie słabej kondycji tzw. aut popularnych) świadczy też fakt, że w pierwszej 10-tce zestawienia na koniec października znalazły się aż trzy marki premium: BMW, Mercedes i Audi. Niemniej jednak także samochodów z wyższej półki nie omijają problemy dotykające cały rynek nowych samochodów osobowych. Mimo obserwowanej ostatnio poprawy, nadal istnieje wysokie ryzyko ponownego odcięcia producentów od dostaw komponentów, w tym choćby mikroprocesorów. Poza tym, problemem pozostaje ograniczone zainteresowanie klientów zakupem aut. Rosnące ceny, wysoka inflacja, niepewna przyszłość, to wszystko czynniki wpływające na zmniejszającą się chęć „inwestycji” w nowy samochód.

Samochody premium. Te nowe auta kupują Polacy

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec października 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce od początku roku 19 689 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 3 proc. mniejszym niż na koniec października ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-październik 2022 roku to: „trójka" (2 853 szt.), X5 (2 734 szt.) oraz X3 (2 593 egzemplarze).

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce w ciągu dziesięciu miesięcy bieżącego roku 17 744 samochody, o 10,28 proc. więcej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec października 2022 roku okazała się klasa GLC z 2 067 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (1 900 egz.) oraz klasą CLA (1 648 sztuk).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu dziesięciu miesięcy tego roku zarejestrował 15 564 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 3,44 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec października ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do października 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (2 895 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3 (2 477 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3 (2 284 egzemplarze).

Tuż za podium było Volvo. Do końca października br. Polacy kupili i zarejestrowali 9 062 samochody tej marki, o 6,90 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był na koniec października br. model XC60 (4 376 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (2 191 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (1 035 sztuk).

W pierwszej dziesiątce zestawienia największą stratę na koniec października 2022 roku notuje nadal Lexus (4 356 aut, minus 21,99 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Porsche (2 280 sztuk, wzrost o 55,21 proc.). W całym zestawieniu aut marek premium największy wzrost liczby rejestracji należy do Astona Martina. W okresie od stycznia do października 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 22 auta tej marki, o 340 proc. (siedemnaście sztuk) więcej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.

Na koniec października 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (4 376 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q5, którego wynik to 2 895 zarejestrowanych egzemplarzy. Brąz przypadł w udziale BMW serii 3 (2 853 egzemplarze).

Źródło: IBRM Samar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Samochody klasy premium. Te marki i modele najchętniej kupują Polacy - Motofakty

Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto