Łódzki NFZ radzi, nie przesadzaj – nie przesładzaj

Materiał informacyjny ŁOW NFZ
Narodowy Fundusz Zdrowia startuje z nową kampanią informacyjno-edukacyjną. Głównym celem projektu oprócz promowania zdrowych zmian w stylu życia jest uświadomienie Polakom, jak dużo cukru spożywamy całkowicie nieświadomie.

Ile cukru zjadamy?

Według danych przeciętny Polak zjada rocznie ponad 40 kg cukru ! Liczba ta jest zatrważająca. Mimo tego, że w ostatnich latach Polacy mniej słodzą, to coraz częściej spożywają produkty, które zawierają dużo cukru np. w słodkich przekąskach czy słodzonych napojach gazowanych. Zgodnie z danymi KPMG (2016) w Polsce sprzedaż napojów gazowanych innych niż woda, napojów energetycznych i napojów izotonicznych wzrosła w latach 2010-2015 o 4,4%, do 2336 mln litrów, na kolejne pięć lat (2015-2020) prognozowany jest wzrost o 11,1%. Niestety skutki tej nadwyżki widoczne są gołym okiem, zwłaszcza wśród dzieci – co trzeci ośmiolatek ma nadwagę lub walczy z otyłością, a ok. 30 % dzieci w wieku 8 lat spożywa napoje gazowane co najmniej raz w tygodniu. W efekcie każdy z nas zjadł w 2017 roku średnio o 6,1 kg więcej cukru niż w roku 2008.

Od 2021 roku w naszym kraju zacznie obowiązywać dodatkowa opłata na produkty negatywnie oddziałujące na nasze zdrowie. Ta dodatkowa opłata ma na celu zmienić nawyki konsumentów na zdrowsze oraz zachęcić producentów do przekształcenia składów produkowanych przez siebie produktów tak, aby zawierały mniej cukru. Pozyskane środki finansowe zostaną przeznaczone na sfinansowane przez NFZ interwencje dotyczące profilaktyki i leczenia chorób i ich powikłań związanych z nadmiernym spożyciem cukru.

Czy wiesz, że … ?

  • Woda „smakowa” w 200 ml produktu to 16 g cukru, czyli 3,2 łyżeczki
  • Płatki śniadaniowe w 30 g produktu to 10-13 g cukru, czyli 2-2,3 łyżeczki
  • Jogurty owocowe w 100 g produktu to ok. 13 g cukru, czyli 2,6 łyżeczki
  • Serek homogenizowany (lub inny deser mleczny) w 100 g produktu to 12-17 g cukru, czyli 2,4-3,4 łyżeczki
  • Keczup w 15 g, czyli 1 łyżce to ok. 2,5 g cukru, czyli ½ łyżeczki
  • Napoje słodkie gazowane i niegazowane w 500 ml zawierają 10-11 łyżeczek cukru
  • Napój energetyczny w 250 ml zawiera 5,4 łyżeczek cukru
  • „Fit baton” to ok. 2,5 łyżeczki cukru
  • Energetyki 250 ml tego płynu zawiera ok. 27,5 g cukru, czyli 5,5 łyżeczek cukru

Czy to cukrzyca ?

Polacy tyją w zastraszającym tempie, obecnie otyły jest co czwarty z nas, a nadwagę ma trzech na pięciu dorosłych Polaków. Skala tego zjawiska nieustannie się powiększa, a dalsze prognozy nie są optymistyczne. Szacuje się, że w 2025 r. otyłych będzie 26% dorosłych kobiet i 30% dorosłych mężczyzn. Niesie to za sobą ogromne ryzyko zachorowania na cukrzycę. U około 90% chorych na cukrzycę typu 2 stwierdza się bowiem nadwagę lub otyłość. Według raportu NFZ opublikowanego na portalu Zdrowe Dane „NFZ dla zdrowia – Cukrzyca” w 2018 roku 2,86 mln dorosłych Polaków chorowało na cukrzycę. W naszym kraju od 5 lat rokrocznie przybywa 300 tys. chorych na cukrzycę. Zapoznaj się z raportem NFZ na stronie Zdrowe Dane.

Kiedy powinniśmy zgłosić się do lekarza i jakie sygnały ze strony organizmu powinny nas zaniepokoić ?

Obserwacje mogą być bardzo różne, np. zauważamy, że bardzo dużo pijemy i bardzo często musimy korzystać z toalety, jesteśmy bez powodu zmęczeni i ciągle senni, albo zaczynamy mieć kłopoty ze wzrokiem, albo drobne skaleczenia zaraz się zakażają i bardzo długo leczą. Pamiętajmy, że cukrzyca typu 2 może podstępnie rozwijać się latami, więc warto korzystać z badań profilaktycznych i badać poziom cukru we krwi regularnie nawet jeśli czujemy się zdrowi – radzi Teresa Jaskóła, Prezes Oddziału Miejskiego Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków w Łodzi.


Osoba, której zgon można powiązać z konsekwencjami spożycia napojów słodzonych cukrem żyje przeciętnie o 15 lat krócej niż średnio osoba w jej wieku. W Polsce blisko 1400 zgonów rocznie wynika z konsekwencji nadmiernego spożycia napojów słodzonych cukrem. Przewiduje się, że do 2030 roku ponad 10% populacji w Polsce będzie chorowało na cukrzycę.

Nadmiar słodyczy to nie tylko kłopoty z wagą. Cukier osłabia kolagen i elastyny (białka występujące w tkance łącznej) przyspieszając proces starzenia się skóry. Przyczynia się do zwiększenia stanów zapalnych organizmu, zaburza funkcjonowanie układu trawiennego i równowagę hormonalną. Zgodnie z raportem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) cukrzyca jest główną przyczyną ślepoty, niewydolności nerek, zawałów serca, udaru mózgu i amputacji kończyn dolnych.

Ratunek w walce z cukrem – zdrowa dieta

Liczba osób z nadwagą i otyłością stale rośnie. Pandemia koronawirusa do tego walnie się przyczyni. Statystyki pokażą, że w 2020 roku przybędzie osób z nadwagą. Powody są oczywiste: kwarantanna, mniejsza aktywność fizyczna, pogorszenie stanu psychicznego. Jedną z reakcji na pogorszony nastrój czy depresję jest zwiększony apetyt, szczególnie gdy nie wychodzi się z domu. Te negatywne skutki zdrowotne widać szczególnie u dzieci i młodzieży. I w przypadku tych grup bijemy na alarm! I to w ich przypadku zmiana zachowań ma największy sens – przekonuje prof. Leszek Czupryniak Kierownik Kliniki Diabetologii i Chorób Wewnętrznych WUM w Warszawie.

Dietoprofilaktyka to jeden z elementów profilaktyki pierwotnej. Jest adresowana do ludzi zdrowych. Służy utrzymaniu dobrego stanu zdrowia lub jego polepszeniu. Pomaga zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia chorób lub zaburzeń zdrowia. Poprzez wdrażanie określonych zasad racjonalnego odżywiania się oraz modyfikację błędów żywieniowych, możemy zmniejszyć ryzyko zachorowania na choroby dietozależne, takie jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia lipidowe, choroby serca i układu krążenia, osteoporoza, próchnica czy nowotwory.

Narodowy Fundusz Zdrowia zachęca do zmiany nawyków żywieniowych na zdrowsze. Zwłaszcza teraz, w dobie pandemii koronawirusa bardzo ważne jest to, co znajduje się na naszym talerzu. Prawidłowa, zdrowa dieta pomaga nam bowiem nie tylko dbać o linię, ale również wspiera naszą odporność.

Zachęcamy do skorzystania z portalu DIETY NFZ. Po zarejestrowaniu się na portalu i wyliczeniu swojego BMI znajdziemy tam darmowe jadłospisy na 28 dni, które uwzględnią zarówno nasz stan zdrowia jak i odpowiednią kaloryczność posiłków - tłumaczy Julita Rogalska, kierownik Zespołu Profilaktyki Zdrowotnej ŁOW NFZ.

Na portalu w części dotyczącej dietoprofilaktyki znajdziemy propozycję trzech jadłospisów : klasyczny, wersję dla wegetarian oraz dla seniorów. Wszystkie plany żywieniowe proponowane przez NFZ oparte są na diecie DASH.

Dieta DASH (ang. Dietary Approaches to Stop Hypertension, pol. Dieta w leczeniu i zapobieganiu nadciśnienia) to uniwersalna dieta o udowodnionych właściwościach prozdrowotnych. Dieta ta bazuje na ogromnej różnorodności produktów, głównie warzyw, w tym roślin strączkowych, owoców, niskotłuszczowych produktów mlecznych, ryb i owoców morza, chudych gatunkach mięs, orzechach i nasionach, olejach roślinnych. To dieta, w której produkty charakteryzują się niskim stopniem przetworzenia. Tak urozmaicona dieta zapewnia odpowiednią do potrzeb ilość składników odżywczych oraz realizację zapotrzebowania energetycznego. Prostota przepisów i smakowitość potraw powodują, że dania są świetną propozycją dla osób w każdym wieku.

Dietoterapia to określony sposób odżywiania się w trakcie choroby. Ma na celu dostarczenie optymalnej ilości energii i składników odżywczych poprzez dobór produktów i potraw pod kątem ilościowym i jakościowym, dostosowany do aktualnych potrzeb organizmu oraz do stanu zdrowia chorego. Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla rolę dietoterapii w leczeniu schorzeń, zawsze z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb żywieniowych, wydolności narządów, reakcji organizmu na niektóre składniki żywności w wyniku rozwoju choroby.

Na portalu Diety NFZ znajdziemy plany żywieniowe dla osób z nadciśnieniem, chorobą Hashimoto, cukrzyków oraz osób borykających się z zaparciami.

Jak zacząć korzystać z portalu Diety NFZ ? To bardzo proste

Zarejestruj się.

Wejdź na stronę diety.nfz.gov.pl i załóż darmowe konto.
Podczas rejestracji należy podać:

  • płeć,
  • wagę,
  • wzrost,
  • wiek,
  • aktywność fizyczną.

Na podstawie tych danych zostanie wyliczony wskaźnik BMI, dobowe zapotrzebowanie kaloryczne, a także ilość energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dane nie będą nikomu udostępnione i służą wyłącznie do spersonalizowania diety!

Komponując dietę dla siebie wybieramy:

  • jaką ma mieć kaloryczność - 1200 kcal, 1500 kcal, 1800 kcal, 2000 kcal, 2500 kcal oraz 3000 kcal
  • rodzaj diety w zależności od tego w jakim jesteśmy wieku i jaki jest nasz stan zdrowia - DASH, Senior DASH, WEGE, Cukrzyca, Nadciśnienie, Zaparcia, Hashimoto.

Typ diety oraz jej kaloryczność można wielokrotnie i bezpłatnie zmieniać !!!

I GOTOWE!!!

Otrzymujemy jadłospis na najbliższe 28 dni (każdy z posiłków można wymienić na inny o podobnej kaloryczności i wartościach odżywczych). Mamy również dostęp do listy zakupów (można ją pobrać w formacie pdf. i wydrukować).

Zrób coś dla siebie, wprowadź nowe nawyki żywieniowe i zadbaj o swoje zdrowie już TERAZ!

Dodaj ogłoszenie