Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej aglomeracyjna skróci podróż do Łodzi

Marcin Darda
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Łódzki sejmik dał we wtorek zgodę na powołanie wojewódzkiej spółki Łódzka Kolej Aglomeracyjna.

Zarząd ma zostać powołany już w maju, a w jej barwach po niemal całym woj. łódzkim ma jeździć 20 szynobusów. Najwcześniej za dwa lata.

ŁKA ma być ofertą taniego i wygodnego dojazdu dla mieszkańców miast woj. łódzkiego, którzy pracują w Łodzi, a także studentów, bywalców kin, teatrów oraz łódzkich centrów handlowych.

Idea jest prosta: na linie kolejowe Łódź Kaliska - Łowicz, Łódź Widzew - Kutno, Łódź Fabryczna - Koluszki, Łódź Kaliska - Tomaszów i Ozorków - Zgierz wyjedzie 20 szynobusów. Pojazdy te mają dojeżdżać także do Łasku, Sieradza i Strykowa. Część szynobusów będzie miała 40 m długości, pozostałe 60 m. Te dłuższe będą mogły zabrać nawet 200 pasażerów.

Gdy już wyjadą na tory, podróż z krańców aglomeracji (Pabianice, Zgierz) do centrum Łodzi ma trwać mniej niż pół godziny (szynobusy mają jeździć z prędkość do 100 km/godz.).

Składy będą należeć do nowej spółki, ale pracowników - m.in. maszynistów i konduktorów, zapewnią należące do województwa Przewozy Regionalne. One także będą odpowiedzialne za informacje z rozkładami jazdy.

Wprowadzenie szynobusów to także element wymiany taboru w Przewozach Regionalnych, które będą mogły wycofać swe najstarsze składy.

Projekt idealnie wstrzelił się w inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe, które w związku z przebudową Dworca Fabrycznego zmodernizują linie Widzew - Chojny - Łódź Kaliska, a także Łódź Kaliska - Kutno. Ta ostatnia jest tak zdewastowana, że w wielu miejscach pociągi muszą na niej zwalniać do 30 km/godz. - Do Kutna z Łodzi szynobusem dojedziemy w godzinę, a nie tak jak teraz w dwie i pół - zapewnia wicemarszałek wojewódzwa Witold Stępień.

W dalszej przyszłości Łódzka Kolej Aglomeracyjna będzie prowadzić tunelem, który połączy Łódź Kaliską z podziemnym Dworcem Fabrycznym. W tunelu dla szynobusów wydzielone mają być dwa specjalnie tory. Jest też pomysł, by do ŁKA dołączyć wyremontowaną linię Widzew - Radogoszcz - Zgierz.

Przy Dworcu Łódź Żabieniec ma się znajdować odnoga tunelu dla Kolei Szybkich Prędkości (ma ona połączyć Warszawę z Łodzią i Wrocławiem oraz Poznaniem). Na Żabieńcu z tunelu na powierzchnię pasażerów wywozić będzie winda. W tym miejscu pasażer będzie mógł się przesiąść do szynobusu, tramwaju lub autobusu MPK.

Wicemarszałek Witold Stępień mówi, że na szynobusy zarząd województwa wyda 70 mln euro, kolejne 16 mln euro przeznaczy na renowację przystanków i budowę wokół nich parkingów.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na projekt ten zarezerwowało ponad 40 mln euro, zaś zarząd województwa wkład własny chce zagwarantować 160 mln zł kredytu, który zamierza wziąć w 2010 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto