Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Auchan, Leroy Merlin i Decathlon. Jakie handlowe efekty dał bojkot sieci związany z wojną na Ukrainie? INFOGRAFIKA

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
Konrad Kozłowski / archiwum naszegomiasto.pl
Wojna w Ukrainie trwa już rok. W pierwszych tygodniach konfliktu zbrojnego wiele międzynarodowych firm wycofało się z rynku rosyjskiego agresora. Jednak nie wszystkie. Na terenie Rosji nadal pozostały Auchan i Leroy Merlin oraz do czerwca 2022 roku również Decathlon. Czy nieetyczna polityka tych firm wpłynęła na decyzje zakupowe polskich konsumentów? Eksperci z aplikacji PanParagon przygotowali raport, w którym publikują najnowsze informacje na temat faktycznych zakupów w tych sieciach na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy.

Jak powstało badanie? – PanParagon to aplikacja, w której oprócz wyszukiwania promocji można przechowywać paragony w formie elektronicznej. Funkcja ta, poprzez archiwizację anonimowych danych, umożliwia nam prowadzenie wielu badań pod kątem konsumenckim na polskim rynku. Zbliżająca się rocznica wybuchu wojny w Ukrainie skłoniła nas do ponownej analizy częstotliwości zakupów w Auchan, Leroy Merlin oraz Decathlon. Tym razem okres badawczy obejmuje prawie cały rok: od 19 lutego 2022 do 11 lutego 2023 – odpowiada Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania dowodów zakupów i kontrolowania wydatków PanParagon.

Podobnie jak w poprzednich edycjach eksperci ujęli soboty, czyli najbardziej zakupowe dni tygodnia. Dane przedstawiają procent liczby paragonów z poszczególnych sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon. Czy na przestrzeni ostatniego roku widać działania bojkotujące?

Krótkodystansowe postanowienia

– Większość polskich konsumentów przystąpiła do bojkotu, ale tylko przez krótki czas i tylko dwóch sieci handlowych: Auchan oraz Decathlon. Największy spadek w częstotliwości zakupów zauważalny był w pierwszej fazie nawoływania do bojkotu, czyli od 19 marca 2022 roku. W przypadku Decathlona obniżona aktywność zakupowa trwała około 3 tygodnie, natomiast w Auchan nieco dłużej: około 5 tygodni – informuje Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania dowodów zakupów i kontrolowania wydatków PanParagon. – Po paragonach pochodzących z sieci sklepów budowlanych Leroy Merlin nie widać większych działań bojkotujących. Częstotliwość zakupów z małymi wyjątkami przez cały rok była mniej więcej wyrównana – dodaje.

Auchan - letnia odwilż trwa do końca zimy

Działania bojkotujące są najbardziej widoczne na przykładzie sieci Auchan. W pierwszej fazie bojkotu aktywność zakupowa w tych sklepach zmalała o około połowę w porównaniu do dni poprzedzających wybuch wojny. Jednak wraz z początkiem czerwca polscy konsumenci wrócili na zakupy do tej sieci i przez kolejne miesiące kontynuowali je na mniej więcej podobnym poziomie. Co więcej, 21 stycznia i 11 lutego odsetek dodanych do aplikacji paragonów z tej sieci był nawet wyższy od wyników poprzedzających wybuch wojny w Ukrainie.

Decathlon rozkwitł latem

W przypadku sklepów Decathlon, po paragonach widać sezonowość branży sportowej i turystycznej. W okresie letnim, od maja do września, eksperci odnotowali wzmożone zakupy w tej sieci handlowej. Ich intensywność osłabła wraz z nadejściem zimy. Warto zauważyć, że od października do listopada odsetek zakupów był w tej sieci porównywalny do początkowej fazy bojkotu. Miejmy jednak na uwadze, że nawoływanie do zaprzestania zakupów w tej sieci miało miejsce wiosną, kiedy to popyt na rzeczy sportowe i turystyczne wzrasta. Na tej podstawie można potwierdzić, że wzmożone działania bojkotujące sieć Decathlon faktycznie miały miejsce.

Dlaczego bojkot osłabł na sile?

– Szalejąca inflacja, rosnące ceny czy ograniczona dostępność niektórych produktów to realne problemy, którym każdego dnia musimy stawiać czoła. Polacy szukają oszczędności już w każdej sferze życia, a sieć sklepów Auchan może kusić preferencyjnymi cenami. Spore znaczenie ma również specyfika branży, na której może zyskiwać Leroy Merlin. Kryzys skutecznie ogranicza dostępność wielu produktów budowlanych i z tego powodu polscy konsumenci mogą zwracać mniejszą uwagę na to czy dana sieć znajduje się na tzw. liście wstydu. Ważny jest też unikalny asortyment, w czym dużą przewagę rynkową ma Decathlon. Te wszystkie czynniki mogą niestety powodować osłabienie działań bojkotujących sieci, które pomimo trwającej wojny pozostały lub długo były obecne na terenie Rosji – wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji do przechowywania dowodów zakupów i kontrolowania wydatków PanParagon.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Auchan, Leroy Merlin i Decathlon. Jakie handlowe efekty dał bojkot sieci związany z wojną na Ukrainie? INFOGRAFIKA - Sieradz Nasze Miasto

Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto