Inwestycje w zysk. OSM Łowicz zapowiada rewolucyjne zmiany

Artykuł sponsorowany
Karolina Strzelecka, Prezes Zarządu Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu
Karolina Strzelecka, Prezes Zarządu Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu
Wzrost sprzedaży w handlu krajowym i eksporcie, reorganizacja działu handlowego, 19 milionów złotych przeznaczone na inwestycje, optymalizacja kosztów wytworzenia i rozpoczęty rebranding marki – Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Łowiczu podsumowuje rok 2017 i informuje o planach rozwoju.

OSM Łowicz w 2017 roku zanotował 16% wzrost przychodów ze sprzedaży w stosunku do roku 2016. Wartość przychodów ogółem wyniosła ponad miliard sześćset milionów złotych. To stawia OSM Łowicz w pierwszej trójce największych spółdzielni mleczarskich w Polsce. W roku 2017 przerobiono tu na artykuły mleczarskie rekordową ilość mleka - ponad 573 miliony litrów. Średni przerób tego surowca na dobę wyniósł ponad milion pięćset tysięcy litrów. Spółdzielnia wytrwale odbudowuje swoją pozycję rynkową, kładąc główny nacisk na sprzedaż produktów pod marką Łowickie. Sukcesem ubiegłego roku jest zwiększenie sprzedaży mleka UHT Łowickiego o ponad 36 proc., a także imponujący wzrost (o ponad 6 proc.) sprzedaży śmietanek UHT po zmianie grafiki na nowy wzór. Cieszy też wzrost sprzedaży serów dojrzewających o ponad 20% i serwatki w proszku o 30 proc. Rok 2017 przyniósł gruntowną reorganizację działu handlowego. Powstał profesjonalny zespół specjalistów odpowiedzialnych za wszystkie kanały dystrybucyjne zmieniający w efekcie strukturę sprzedaży z zastanej, mało rentownej (skoncentrowanej na sprzedaży w dyskontach i markach prywatnych) na pożądaną z przewagą marki Łowickie.
Udało nam się to wszystko osiągnąć pomimo trudnej sytuacji panującej na całym rynku mleczarskim oraz złej sytuacji zastanej przez nowy zarząd w spółdzielni w lutym ubiegłego roku. Planujemy szereg dalszych działań i inwestycji, które stopniowo podniosą naszą pozycję na rynku oraz znacznie wpłyną na rentowność i jakość – z korzyścią dla naszych klientów i dostawców – mówi Karolina Strzelecka, prezes Zarządu Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu, piastująca stanowisko od 08 lutego 2017 r.

Cel: lider rynku
W planach OSM Łowicz na rok 2018 jest zwiększenie udziałów w rynku już w przeciągu najbliższych miesięcy. W tym celu spółdzielnia stawia mocno na handel tradycyjny i eksport. Mamy wysoki 21% udział eksportu w sprzedaży. Cieszymy się że nasze mleko UHT jest obecne w Chinach i w wielu krajach Afryki. Jako pierwsi dostawcy z Polski wysłaliśmy kontenery z mlekiem UHT do Peru i Chile. Serwatka w proszku jest obecna oprócz rynku europejskiego w dużej mierze na rynkach azjatyckich – mówi Wojciech Jezierski, wiceprezes ds. handlu i marketingu. Mając na uwadze zmieniające się warunki na rynku produktów mleczarskich, OSM Łowicz kontynuuje poszerzanie swojej oferty o produkty z obniżoną ilością cukru i bez GMO. Już dziś w dystrybucji dostępne są jogurty z dodatkiem warzyw. Stale powiększa się też wachlarz produktów bez laktozy, glutenu czy artykułów wysokobiałkowych. Spółdzielnia liczy, że dzięki temu pozyska nowych klientów, których priorytetami konsumpcyjnymi jest żywność zdrowa, naturalna czy wspomagająca określone założenia dietetyczne. Trwają prace badawcze nad recepturami bio-kefirów i skyru: produktów o wysokiej zawartości białka oraz niewielkiej tłuszczu i węglowodanów.

Tradycja dla obecnych, świeżość dla nowych - jakość dla wszystkich
Od niedawna klienci mogą wypatrywać nowych opakowań z OSM Łowicz. W wyniku przeprowadzanego rebrandingu marki, zmianie ulega wizerunek kojarzonej z produktami spółdzielni „łowiczanki”. Zastąpił ją pionowy motyw łowickiego pasiaka, który zagości na opakowaniach ponad trzystu produktów. Nową szatę graficzną otrzymały już wybrane artykuły, wkrótce będzie ona spójna dla całej oferty OSM Łowicz. Zależy nam na wysłaniu czytelnego komunikatu, że jesteśmy nowoczesną firmą, która codziennie zmienia się z myślą o kliencie. Jednocześnie nie zapominamy o łowickich korzeniach spółdzielni i jej unikalnej, rozpoznawalnej w całym kraju symbolice – tłumaczy Wojciech Jezierski. Zgodnie z planami, zmiany wizerunkowe pomogą Łowiczowi w wyróżnieniu się na półce produktów mlecznych. Według badań przeprowadzonych przez agencję badawczą Kantar Millward Brown, zarówno obecni, jak i potencjalni klienci OSM Łowicz uznali koncepcję nowej identyfikacji za atrakcyjną, czytelną i przyjazną.

Oprócz zmiany szaty graficznej produktów w linii łowickiej, przeprowadzono również weryfikację oferty spółdzielni pod kątem jej rentowności. Zlikwidowano ponad 150 produktów, które powodowały rozdrobnienie produkcji i generowały zbyt wysokie koszty logistyczne. Skupiliśmy się na takiej organizacji produkcji w zakładach, aby poszczególne asortymenty były produkowane w jednej lokalizacji. Jednocześnie dział handlu i dział obsługi HoReCa intensywnie pracował nad sprzedażą produktów w opakowaniach zastępczych, tak aby wykorzystać duże zapasy niewykorzystywanych materiałów opakowaniowych – i to nam się udało – podkreśla prezes zarządu Karolina Strzelecka.


Ruch w inwestycjach

Wspomniane założenia sprzedażowe mają wspomóc wdrożone inwestycje technologiczne. Na przełomie roku Łowicz wraz z Tetra-Pak sfinalizował przygotowanie nowej linii do nalewania mleka UHT. Od marca produkujemy mleko łowickie w nowym opakowaniu, na nowej linii Tetra Pak Edge. Wkrótce zamontowana zostanie druga, bliźniacza linia, aby zwiększyć wydajność i dodać kolejne produkty w atrakcyjnym dla klienta opakowaniu – mówi Lech Dębowski wiceprezes zarządu ds. produkcji. W czerwcu rusza kampania reklamowa, której głównym bohaterem będzie właśnie łowickie mleko. Jednocześnie spot telewizyjny będzie tak skonstruowany, aby nasz łowicki pasiak, element wyróżniający wszystkie opakowania, budził pozytywne skojarzenia. Celem kampanii jest wzrost rozpoznawalności marki, oraz odbudowanie jej dobrego wizerunku, ponieważ w poprzednich latach nasz brand mocno stracił na wartości – dodaje Karolina Strzelecka. Z kolei w toruńskim oddziale OSM Łowicz uruchomiona zostaje kompleksowa produkcja mleka w butelkach PET. Rewolucyjne zmiany w ergonomii czekają także produkcję masła. Planowana masłownia ma nie tylko zwiększyć możliwości produkcyjne, ale także wpłynąć na poprawę jakości produktu końcowego. Poczynione inwestycje mają sprawić, że spółdzielnia nie tylko będzie produkować więcej, ale dzięki innowacyjnemu charakterowi wprowadzanych do oferty produktów zwiększy cenę skupu mleka wypłacaną dostawcom. Wspólnie działamy na rzecz naszej spółdzielni i naszych dostawców. Już teraz widać dobre efekty wdrożonych zmian – trwałe i duże wzrosty sprzedaży, poprawę jakości produktów oraz rentowności spółdzielni. Rok 2018 na pewno będzie udany i pozwoli nam jeszcze bardziej rozwinąć nasze wspólne dobro – łowicką spółdzielnię – kończy prezes jednej z największych mleczarni w Polsce.

Oświadczenie Zarządu OSM Łowicz

W nawiązaniu do artykułu, który pojawił się 12 kwietnia br. w jednym z lokalnych tygodników, zarząd OSM Łowicz zadecydował o odniesieniu się do podanych w tekście informacji niezgodnych z rzeczywistością oraz krzywdzących dla spółdzielni i jej członków.

W obszernym materiale, poinformowano czytelników o rzekomym burzliwym i niekorzystnym dla OSM Łowicz zakończeniu współpracy ze spółdzielnią mleczarską w Koninie i o gromadzących się nad spółdzielnią chmurach w związku z wizytą delegacji z Kalisza. Redakcja stawia pod znakiem zapytania dalsze trwanie „potęgi konsorcjum” stworzonego przez poprzedni zarząd z prezesem Dąbrowskim na czele.

Od 2007 roku warunki współpracy z OSM Konin, zawarte w umowie handlowej, były niekorzystne dla łowickiej spółdzielni. Nie gwarantowały bezpieczeństwa poręczonych kredytów inwestycyjnych i pożyczek dla OSM Konin oraz zmuszały OSM Łowicz do pośredniego dotowania działalności spółdzielni w Koninie. Dlatego nowy zarząd spółdzielni w Łowiczu po bezskutecznej próbie negocjacji zmiany warunków, wypowiedział OSM Konin z końcem grudnia 2017 roku obowiązujące umowy. Mimo wyrażonej przez zarząd OSM Łowicz woli dalszej współpracy poprzez cofnięcie wypowiedzenia, spółdzielnia w Koninie odmówiła podpisania nowej umowy na rynkowych warunkach. W związku z tym surowiec, dotychczas przerabiany przez spółdzielnię w Koninie, został przeniesiony od połowy lutego br. do zakładów OSM w Łowiczu. Dotychczasowi dostawcy mleka z rejonu Konina wciąż dostarczają do OSM Łowicz. Od 07 lutego 2018 roku zakończono produkcję wyrobów mleczarskich w Koninie na zlecenie OSM Łowicz. Nie miało to wpływu na ilość produktów z Łowiczanką na opakowaniu jakie trafiały na rynek, gdyż zdecydowana większość artykułów tam produkowanych trafiała do sieci dyskontowych jako marki prywatne.
Podobna sytuacja dotyczyła zakładu w Sosnowcu, należącego formalnie do spółdzielni w Koninie, który był skrajnie nierentowny. Nowy zarząd OSM Łowicz wielokrotnie sugerował jego restrukturyzację oraz przeniesienie produkcji do innych lokalizacji. Utrzymywanie relacji handlowych z Sosnowcem, z ekonomicznego punktu widzenia, nie było uzasadnione.

Zaprzestanie współpracy z OSM Konin nie wpłynęło w negatywny sposób na funkcjonowanie naszej spółdzielni. Produkty, które były produkowane w Koninie, będą (mleka w butelkach PET w Toruniu) lub już są (masło w Łowiczu) wytwarzane w zakładach OSM Łowicz.

Odnosząc się do opisanych zmian w zarządzie w Kaliszu to potwierdzamy, że trwają rozmowy przedstawicieli obu spółdzielni dotyczące nowych warunków współpracy. Dotychczas zakres ten określała umowa handlowa między stronami. Do czasu zakończenia pertraktacji nie chcemy komentować opisanej w artykule potencjalnej „porażki czy upokorzenia”.

W artykule pojawiły się nieprawdziwe informacje sugerujące straty finansowe „całej grupy skupionej wokół OSM Łowicz”. Nasza spółdzielnia nie współtworzy i nie współtworzyła żadnej grupy kapitałowej. Współpraca ze spółdzielniami konińską i kaliską, odbywała się na zasadzie umów handlowych, gdzie każda ze stron była osobnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na własny rachunek. Wyniki finansowe naszych partnerów nie są więc wliczane do wyników OSM Łowicz. Błędne są również informacje na temat wyników finansowych OSM Łowicz za pierwsze 3 miesiące 2018, gdyż takich danych jeszcze nie ma (wstępne dane na ten temat będą dostępne po 20 kwietnia br.)

Za wysoce niemoralne, szczególnie z uwagi na brak jakichkolwiek dowodów, traktujemy ponadto sugestie o indywidualnej cenie skupu mleka stosowanej dla wybranych dostawców. Skandaliczne są, naszym zdaniem, również sugestie o zależności ceny za mleko od znajomości z członkami rady nadzorczej spółdzielni. Nigdy nic takiego nie miało miejsca. Ceny mleka są jasno określone w cenniku i obowiązują wszystkich dostawców.
Nieprawdziwe informacje, które przekazano naszej społeczności sprawiają, że OSM Łowicz, w tym tysiące tworzących ją rolników, została narażona na niezawiniony niepokój i straty wizerunkowe. Należy zadać retoryczne pytanie: czy lokalne medium powinno działać na niekorzyść naszej społeczności?

Zapewniamy, że nasza spółdzielnia, tak jak i w ubiegłym roku, nadal jest trzecią co do wielkości spółdzielnią w Polsce niezależnie od zmian, jakie dokonały się w zarządzie firmy. Widzimy, że stopniowo wprowadzane działania restrukturyzacyjne, koncentracja procesów produkcyjnych, szerokie zmiany w dziale handlowym i rebranding marki powoli przynoszą oczekiwane efekty prowadząc do rozwoju Spółdzielni i większej rozpoznawalności na rynku.

Zarząd OSM Łowicz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto