Egzaminy z historii i chemii na poziomie podstawowym trwały po 120 minut; na poziomie rozszerzonym: z historii - 180 minut, z chemii - 150 minut.
Maturzyści muszą przystąpić do trzech egzaminów pisemnych: z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Egzaminy z tych przedmiotów są obowiązkowe na poziomie podstawowym. Chętni mogą je zdawać także na poziomie rozszerzonym. Maturzysta może wybrać też do sześciu przedmiotów dodatkowych.
Uczniowie muszą jeszcze zdać dwa obowiązkowe egzaminy ustne - z języka polskiego i języka obcego nowożytnego.
ARKUSZE:
HISTORIA - POZIOM PODSTAWOWY
HISTORIA - POZIOM ROZSZERZONY
CHEMIA - POZIOM PODSTAWOWY
CHEMIA - POZIOM ROZSZERZONY
ODPOWIEDZI:
HISTORIA - POZIOM PODSTAWOWY
ZADANIE 1.
a - świątynia grecka
b - świątynia rzymska
c - świątynia egipska
ZADANIE 2.
1 - Olimpia - D
2 - Lakonia - E
3 - Ateny - B
ZADANIE 3.
A. Wojny punickie
B. Źródło 3
C. Źródło 1
D. Republika
ZADANIE 4.
A - wzniesienie piramidy Cheopsa
B - wzniesienie Koloseum
ZADANIE 5.
Źródło 1 - św. Wojciech
Źródło 2 - św. Stanisław
ZADANIE 6.
A - 2 półwysep Iberyjski w I połowie IX w.
B - 1 półwysep Iberyjski w II połowie VII w.
C - 3 półwysep Iberyjski w I połowie XV w.
ZADANIE 7.
1) Władysław Łokietek
2) Kazimierz Wielki
3) Władysław Jagiełło
4) Kazimierz Jagiellończyk
5) Zygmunt I Stary
ZADANIE 8.
1) pospólstwo
2) patrycjat
3) mieszczaństwo
ZADANIE 9.
A. Po dużym, ustabilizowanym wzroście ludności, nastąpił bardzo gwałtowny jej spadek
B. Epidemia dżumy zwanej czarną śmiercią
ZADANIE 10.
a)
1. Krewo - unia w Krewie
2. Lublin - unia lubelska
b).
źródło 1 - XIV wiek (1385)
źródło 2 - XVI wiek (1569)
c)
To zależy jak podejdziemy do tego pytania. Polska odzyskała Pomorze Gdańskie po drugim pokoju toruńskim, a więc w 1466 roku. Więc teoretycznie, postulaty te nie zostały spełnione do połowy XV wieku, ale po.
ZADANIE 11.
A. rzeźba barokowa
B. rzeźba gotycka
C. rzeźba renesansowa
ZADANIE 12.
a) Sułtanat Ikonium, Kalifat Fatymidów
b) Cesarstwo Bizantyńskie, Królestwo JerozolimskieZ
ZADANIE 13
Tekst mówi o śmierci hetmana
4. Stanisława Żółkiewskiego.
Tekst dotyczy bitwy pod
3. Cecorą.
ZADANIE 14.
A. magnaci, obce dwory
B. Staroście odpowiadał istniejący porządek polityczny, natomiast historyk z perspektywy czasu wie, że był on bardziej negatywny niż pozytywny dla Polski.
C. Poprzez Liberum Veto, szlachta mogła poprzez swoje decyzje stopniowo osłabiać Rzeczypospolitą, która coraz bardziej była podatna na obce wpływy.
ZADANIE 15.
A. Jezuici i pijarzy
B. Nieporozumienia występowały na tle kłótni profesorów z obu szkół, a także na tle prestiżu - która szkoła lepsza
ZADANIE 16.
A Kazimierz Florian Czartoryski, Michał Poniatowski
B. Nie, koronacja odbyła się w 1764 a matka króla zmarła w 1759
C. Książę Józef Poniatowski był dla Stanisława Augusta Poniatowskiego bratankiem.
ZADANIE 17.
A. Kongres wiedeński
B.
1 - Talleyrand - Francja,
2 - Metternich - Austria,
3 - Castlereagh - Wielka Brytania
C.
- restauracji
- równowagi sił
ZADANIE 18.
artykuły: 16 i 87
ZADANIE 19.
powstanie listopadowe - 4
powstanie krakowskie - 2, 3
powstanie styczniowe - 1
ZADANIE 20.
A. 1860 rok, decyzja: zniesienie granicy celnej między Królestwem a Rosją
B. 1890 rok
C. Tak, świadczy o gwałtownym rozwoju, bowiem w ciągu 60 lat wartość produkcji przemysłowej wzrosła około 70 razy
ZADANIE 21.
kanalizacja, tramwaj konny
ZADANIE 22.
Kobiety zaczęły pracować poza domem, wcześnie nie mogły pracować zawodowo i zarabiać pieniędzy. Zajmował się prowadzeniem domu i opieką nad dziećmi.
ZADANIE 23.
A - rewolucja lipcowa
B - powstanie Trójprzymierza
ZADANIE 24.
A. Przełom XIX i XX wieku to okres rozwoju technicznego, który sprzyjał podejmowaniu studiów na kierunkach technicznych
B. wybuch I wojny światowej
ZADANIE 25.
Ilustracja przedstawia prezydenta Wilsona i Ignacego Paderewskiego. Przed prezydentem leży program pokojowy "14 punktów Wilsona". W jednym z nich (13 punkt) opowiadał się za stworzeniem niepodległego państwa polskiego. POd nimi jest mapa Polski.
Za Wilsonem i Paderewskim znajduje się statuetka przedstawiająca Tadeusza Kościuszkę i Kazimierza Pułaskiego - Polaków, bohaterów amerykańskiej wojny o niepodległość. Podobnie jak Paderewski. Ilustracja przedstawia USA jako państwo sprzyjające odrodzeniu się niepodległej Polski.
ZADANIE 26.
A. 1920 rok
B. podbój Polski, Białorusi, Litwy
"Na Wilno, Mińsk, Warszawę - marsz!); zaniesienie rewolucji bolszewickiej do Europy Zachodniej i dalej ("Poprzez trupa białej Polski prowadzi droga do światowego pożaru. Na bagnetach zaniesiemy szczęście i pokój pracującej ludzkości! Na Zachód!"
C. zakończyła się rozbiciem wojsk bolszewickich w wyniku bitwy warszawskiej
ZADANIE 27.
A. Traktat z Locarno poprawiał międzynarodową pozycję Niemiec (gwarantował nienaruszalność granic Niemiec z Francją i Belgią) i otwierał im drogę do podboju Polski (nie gwarantował nienaruszalności wschodnich granic Niemiec, w tym z Polską)
B. Układ w Locarno został podpisany 1. w roku poprzedzającym przewrót majowy w Polsce.
ZADANIE 28.
A
a) Narwik - Samodzielna Brygada Strzelców Podhalańskich,
b) Monte Cassino - II Korpus Polski,
c) Falaise - 1 Dywizja Pancerna
B. II Korpus Polski
ZADANIE 29.
A. 2. Jałcie.
B. Józef Stalin
C. Polska oddała Kresy Wschodnie Związkowi Radzieckiemu
ZADANIE 30.
A. Referendum ludowe 1946 rok, (referendum 3 x tak)
B. 2. Polskiej Partii Robotniczej.
C. Polskie Stronnictwo Ludowe
ZADANIE 31.
A. 1976
B. Komitet Obrony Robotników
ZADANIE 32.
A - Powstanie państwa Izrael
B - Masakra studentów na placu Tiananmen
ZADANIE 33.
A - surrealizm
B - kubizm
C - secesja
Czytaj dalej >>>>>
HISTORIA - POZIOM ROZSZERZONY
ZADANIE 1.
1. Knossos - A
2. Mykeny - B
3. Troja - E
ZADANIE 2.
2. Państwo rzymskie nie miało żadnych kontaktów handlowych z Dalekim Wschodem. - FAŁSZ
ZADANIE 3.
1 - Zjednoczenie Górnego i Dolnego Egiptu
2 - podbój miast-państw Sumeru i Akadu przez Hammurabiego
3 - powstanie Ateńskiego Związku Morskiego
4 - Pokonanie Persów przez Aleksandra Wielkiego pod Gaugamelą
5 - podział cesarstwa rzymskiego na część wschodnią i zachodnią
ZADANIE 4.
A - gotyk (średniowiecze)
B - renesans
ZADANIE 5.
Arabowie
ZADANIE 6.
3. Rafał Jaworski podaje, że powiadamianie króla o dezerterach, którzy nie stawili się na pospolite ruszenie, nie przysparzało informatorom żadnych korzyści materialnych. - FAŁSZ
A - średniowiecze (pieta)
ZADANIE 7.
Unia Lubelska 1569 rok
ZADANIE 8.
1. Trzech braci matki Stanisława Augusta Poniatowskiego miało prawo zasiadania w senacie. - PRAWDA
2. Matka Stanisława Augusta Poniatowskiego nie mogła być świadkiem koronacji syna. - PRAWDA
3. Stanisław August Poniatowski był spokrewniony po mieczu z komendantem Szkoły Rycerskiej. - FAŁSZ
4. Książę Józef Poniatowski był siostrzeńcem Stanisława Augusta Poniatowskiego. - FAŁSZ
ZADANIE 9.
Książę Klemens Metternich uważał, że inkorporacja Saksonii do Prus może podważać zasadę legitymizmu i równowagi si. Oznacza to, że wzmocnione będą Prusy, a z tronem pożegna się dynastia panująca w Saksonii.
ZADANIE 10.
1 - powstanie listopadowe (1830)
2 - powstanie krakowskie (1846)
3 - powstanie styczniowe (1863)
ZADANIE 11.
Poszerzanie granic Japonii w drugiej połowie XIX. i na początku XX. wieku
ZADANIE 12.
A) Polsce choć dostała mniejszą część Górnego Śląska, to i tak zyskała, bowiem na tym terenie było więcej zasobów gospodarczych.
B) Trzecie Powstanie Śląskie
ZADANIE 13.
A. Jałta, 1945 rok
B. 4. W Polsce zostaną przeprowadzone wolne, nieskrępowane, demokratyczne wybory.
ZADANIE 14.
A) Poemat ten podważał oficjalne tezy propagandowe
b) budowa Nowej Huty
ZADANIE 15.
Po tym jak wprowadzano wynagrodzenia dla sędziów, coraz więcej ludzi chciało na tym zarobić. A obywatelski obowiązek schodziłna drugi plan. Liczyło się tylko szybkie dorobienie kilku złotych.
ZADANIE 16.
Głownie dlatego, że lud w tym czasie był potęgą Aten i z czasem mógł liczyć na zaszczytne urzędy. Odgrywał ważną rolę służąc na okrętach.
ZADANIE 17.
Ostracyzm( sąd skorupkowy) mógł powodować manipulacji, zwłaszcza, że wyrażano na nim głównie opinie, a te nie musiał być zgodne z prawdą. I choć miał chronić przed rządami tyrana, to był miejscem, w którym można było prowadzić walkę z rywalem, niszcząc go, niczego mu przy tym nie udowadniając.
ZADANIE 18.
Nazwa: Pryncypat
Wyjaśnienie: Mimo tego, że władza skupiona była w rękach cesarza, to wciąż działały instytucje republikańskie (pozorne funkcje, bardzie dekoracyjne)
ZADANIE 19.
Nawiązuje do tradycji jeszcze z cesarstwa (imperium) rzymskiego, wówczas władcom nadawano tytuł Imperator Augustus
ZADANIE 20.
Wzorce ze wschodu, między innymi przepych, nadmierne wywyższanie się władców, gloryfikacja władzy
ZADANIE 21.
Napoleon III
ZADANIE 22.
3. III Republiki Francuskiej.
ZADANIE 23.
Pozytywne cechy: prezydent nie korzystał z uprawnień monarchy, ministrowie musieli mieć zaufanie parlamentu
Negatywne cechy: szybkie zmiany rządów, nepotyzm, korupcja
Czytaj także:
Arkusze i odpowiedzi z języka polskiego. Matura 2011
Arkusze i odpowiedzi z matematyki. Matura 2011
Arkusze i odpowiedzi z języka angielskiego. Matura 2011
Arkusze i odpowiedzi z wos-u. Matura 2011
Więcej znajdziesz TUTAJ
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?