AGROMEX uruchamia połączenie intermodalne z Polski do Wielkiej Brytanii

Artykuł sponsorowany AGROMEX WOJCIECH I JACEK FRASZKA
Prawie 40 lat temu, w 1987 roku, Światowa Komisja Środowiska i Rozwoju ONZ opublikowała raport pt. “Nasza wspólna przyszłość”. Dokument ten wprowadził w życie i przedstawił definicję pojęcia “zrównoważony rozwój” (sustainable development), która brzmi następująco: “Proces mający na celu zaspokojenie aspiracji rozwojowych obecnego pokolenia, w sposób umożliwiający realizację tych samych dążeń następnym pokoleniom.”.

Jak wskazuje definicja, działania zgodne z takim podejściem są korzystne dla środowiska i społeczeństwa, ale także dla przedsiębiorstwa, które świadomie zdecydowało się na wdrożenie polityki zrównoważonego rozwoju. Tematem tego artykułu jest firma AGROMEX Wojciech i Jacek Fraszka Sp.j. z Marzenina, która wdrożyła liczne rozwiązania mające na celu zredukowanie negatywnego wpływu prowadzenia biznesu na środowisko i otoczenie.

30+ lat doświadczenia firmy AGROMEX.

Firma AGROMEX powstała w 1992 roku i przez ponad 30 lat działalności, choć pozostała niezmiennie biznesem rodzinnym wyłącznie z polskim kapitałem, stała się jednym z liderów sektora transportu międzynarodowego w Polsce. Przejawami innowacyjności związanej z działaniami zgodnymi z ideą zrównoważonego rozwoju jest wykorzystywanie biopaliwa bio-LNG do zasilania pojazdów ciężarowych firmy oraz uruchomienie zarządzanego w pełni przez firmę AGROMEX intermodalnego połączenia drogowo-kolejowego z Polski do krajów Beneluksu oraz do Wielkiej Brytanii.

Pojazdy firmy AGROMEX napędzane są bio-LNG.

Firma Agromex wykorzystuje pojazdy ciężarowe napędzane bio-LNG a zakupy tego paliwa są poświadczane certyfikatem od dostawcy. Przykładowe dane pokazują, że miesięczny zakup bio-LNG wyniósł ponad 40 ton, co pozwoliło na przejechanie ok. 200.000 km i na zredukowanie emisji CO₂e o oszałamiające 210%.

Bio-LNG to paliwo alternatywne w stosunku do diesla oraz standardowego LNG i w odróżnieniu od nich nie jest paliwem kopalnym. Powstaje w wyniku mikrobiologicznego rozkładu różnego rodzaju odpadów organicznych, np. z produkcji rolnej. W procesie fermentacji beztlenowej przetwarzanych odpadów wydziela się biogaz, którego głównymi składnikami są metan (CH₄) oraz dwutlenek węgla (CO₂). W dalszych etapach produkcji metan zostaje odseparowany i w skomplikowanym procesie schłodzony oraz skroplony, przez co gęstość energii wzrasta 600-krotnie.

Zastosowanie 100-procentowego bio-LNG powoduje, że bilans emisji gazów cieplarnianych jest ujemny. Oznacza to, że, korzystając z metody kalkulacyjnej Well-to-Wheel (produkcja oraz zużycie paliwa), wykorzystanie pojazdu zasilanego biogazem nie tylko nie powoduje emisji CO₂e, ale wręcz wpływa na jej zmniejszenie w innych obszarach gospodarki. Jest to możliwe dzięki odpowiedniej technologii produkcji biometanu, podczas której CO₂ jest odseparowywane od metanu i skraplane, a następnie wykorzystywane w przemyśle jako biogenne CO₂ zastępując dwutlenek węgla ze źródeł kopalnych.

AGROMEX przewozi swoje naczepy koleją.

Transport intermodalny to rodzaj transportu, gdzie przewóz ładunków wykorzystuje więcej niż jedną gałąź transportu (np. transport drogowy oraz transport kolejowy), ale jednostka ładunkowa pozostaje ta sama. Firma AGROMEX wykorzystuje kolej do transportu swoich jednostek, naczep ciężarowych typu Mega huckepack, już od ponad 10 lat a od kwietnia 2024 rozszerzyła tę ofertę transportową o własne, w pełni zarządzane przez AGROMEX, połączenie kolejowe z portu multimodalnego PKP Cargo Zduńska Wola - Karsznice do Rotterdamu.

Port multimodalny PKP Cargo Zduńska Wola - Karsznice.

Port Multimodalny w Karsznicach, to projekt samorządów, który powstał w 2013 roku. Jednym z inicjatorów pomysłu i dobrym duchem idei był Ś.P. Andrzej Owczarek, senator IX kadencji Senatu RP. Opracowanie projektowe w 2020 roku zostało nieodpłatnie przekazane przez samorządy spółce PKP Cargo, a porozumienie w tej sprawie z władzami spółki kolejowej zawarł prezydent Zduńskiej Woli, pan Konrad Pokora. Proces, który zainicjowały samorządy 10 lat wcześniej, oficjalnie zakończył się 15 listopada 2023, w dniu, w którym oddano do użytku terminal, dzięki któremu możliwe jest połączenie transportu kołowego z kolejowym. Terminal umiejscowiono na skrzyżowaniu szlaków kolejowych Bałtyk – Adriatyk oraz szlaku z Chin, a jego lokalizacja wpisuje się w transeuropejską sieć transportową – TEN-T. Kolejnym atutem związanym z lokalizacją portu Karsznice jest położenie tuż przy drodze ekspresowej S8.

Połączenie intermodalne firmy AGROMEX z Karsznic do Wielkiej Brytanii.

Siedziba firmy AGROMEX znajduje się w odległości mniejszej niż 1 km od portu multimodalnego PKP Cargo Karsznice. Ten fakt, wraz ze świadomością ponad 10-letniego doświadczenia w transporcie intermodalnym, zdecydował, że zarząd firmy podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad uruchomieniem połączenia kolejowego z portu Karsznice do Rotterdamu. Zwieńczeniem kilku miesięcy pracy i zaangażowania bardzo wielu osób będzie dzień 10 kwietnia 2024 roku, gdy z portu PKP Cargo Zduńska Wola - Karsznice odjechał pierwszy pociąg intermodalny w relacji Karsznice - Rotterdam.

AGROMEX proponuje swoim klientom współpracę w wielu zakresach. Możliwe jest uzgodnienie przewozu jednostek klienta, naczep typu huckepack lub kontenerów, tylko na odcinku kolejowym lub też pełny serwis door-to-door z wykorzystaniem ciągników siodłowych oraz naczep intermodalnych firmy AGROMEX.

Serwis opiera się na dwóch odjazdach pociągów w tygodniu, co przekłada się na krótki czas tranzytu door-to-door, czyli od załadunku do rozładunku towaru. Najbardziej zauważalna przewaga tego rozwiązania transportowego leży jednak w jego przyjazności dla środowiska, gdyż jeden pociąg intermodalny równa się ok. 40 ciężarówkom, które nie pokonują kilometrów europejskich dróg, co przekłada się wydatnie na ograniczenie śladu węglowego, które wynosi aż 93% dla odcinka kolejowego.

AGROMEX uruchamia połączenie intermodalne z Polski do Wielkiej Brytanii

Inną niezwykle istotną cechą połączenia intermodalnego firmy AGROMEX jest fakt wykorzystywania własnych pojazdów ciężarowych do obsługi dowozów i odwozów do i z terminali. Takie rozwiązanie, w którym operator logistyczny nie wykorzystuje podwykonawców, pozwala na znacznie efektywniejszą kontrolę operacyjną nad realizacją przewozu. Tu także znajdujemy ukłon w kierunku ekologii, ponieważ pojazdy wykorzystywane w omawianym serwisie intermodalnym, są pojazdami napędzanymi biogazem.

Efektywne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie transportowe.

Firma AGROMEX wprowadziła na rynek rozwiązanie transportowe, które łączy w sobie przyjazność dla klienta, efektywność operacyjną oraz sprawność środowiskową. Krótki czas tranzytu door-to-door, wykorzystanie kolei na głównym odcinku przewozu, własne pojazdy ciężarowe zasilane bio-LNG oraz nadzór nad serwisem przez centrum operacyjne Agromex 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu powodują, że jest to propozycja niezwykle atrakcyjna dla tych przedsiębiorstw, dla których istotne są korzyści biznesowe, ale także bliska jest im idea zrównoważonego rozwoju.

Więcej informacji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: AGROMEX uruchamia połączenie intermodalne z Polski do Wielkiej Brytanii - Dziennik Łódzki

Wróć na lowicz.naszemiasto.pl Nasze Miasto